featured pasport

Pengalaman Renew Pasport di Putrajaya

Friday, September 26, 2014DearestDeasha

Assalamualaikum mina-san~

Dua hari yg lepas aku ambil cuti half-day. Nak setelkan renew pasport dan ada appointment dengan doktor di Hosp Putrajaya. Berkobar-kobar semangat aku nak pegi Pejabat Pasport kat Putrajaya. Siap termipi-mimpi lagi tu. Maklumlah tak pernah pegi pejabat sana. LOL. Sebenarnya aku dah tak sabar nak jenjalan. One step closer to the bitches beaches bebeh!!

Sebelum ni aku buat di Pejabat Imegresen Puchong. So aku tak tau la macam mana keadaan kat Putrajaya nanti. Kalau kat Puchong, pagi-pagi pukul 7 lebih dah kena beratur amik nombor, pastu kalau tak ambil gambar lagi sementara menunggu tu ade la orang kedai gambar datang offer ambil gambar pasport. Tapi ni 2 tahun lepas punya cerita, aku tak tau la sekarang macam ni lagi ke tak.

Niat nak gerak awal ke Putrajaya. KONON nak bangun awal. Tapi tu hanyalah niat dan 'konon' aje. Lambat jugak aku bersiap. Walaupun aku tau gambar hitam putih, aku tetap nak make-up dan pakai cantik-cantik. Yelah, gambar ni kan pengenalan diri kita bila ke luar negara. Dah la melekap untuk tempoh 2 atau 5 tahun. Kasi can la pegawai imegresen kita tengok kita yang cun. Kelasss gittttewwwwww.... Hahahahahahaha!!

Aku sampai sana kira-kira jam 8 pagi. Cuak jugak sesat or terkena time jam ke ape. Nasib ada waze. Hehe. Bukan tak biasa masuk Putrajaya tu, cuma jalan-jalan kat pejabat kerajaan nih aku fail sikit. Jarang masuk sana. Yelah, tujuan aku pegi Putrajaya tu samada pegi Alamanda, umah member, kolam renang or hospital. So takpe, kali ni dah tau sikit-sikit.

Tempatnya di Aras 3, Menara Ikhlas, Putrajaya. Nampak macam kosong je bangunan ni. Macam ade Jabatan Imegresen aje.. Ntah ler. Besar jugak. Orang tak ramai sangat. Banyak kerusi + aircond sejuk woooh. Kaunter pon ade banyak dan banyak jugak la kaunter yang betul-betul dibukak. Proses pon not bad la jugak.

8.08am: Aku ambil nombor. Sambil-sambil tu aku pon main la Minion Crush + dengar lagu + usha-usha orang sekeliling.

Pejabat Pasport Putrajaya




8.46am: Nombor aku pon dipanggil ke kaunter. Untuk renew, bawak pasport lama tu. Gambar terus diambil kat sana. Tak payah bawak. Kalau pakai tudung, pastikan pakai tudung warna gelap, nanti tak pasal-pasal kena tukar tudung makcik. Dah siap cun-cun sekali kena tukar tudung daaa… Bagi yang lelaki aku tengok, ade yang disuruh pakai coat, ade yang tak, ade jugak perempuan yang disuruh pakai coat jugak. Nanti pegawai akan print details kita and akan mintak kita sign. Semak betul2 ya details tu.

9.09am: Buat bayaran. RM100 = 2 tahun. RM300 = 5 tahun. Pegawai kata tunggu dalam masa sejam.

10.15am: Siap! Setel semua. Semak details lagi dan sign. Pegawai yang bagi tu siap tanya lagi ape yang ade kat tudung aku sambil tunjuk gambar pasport aku. LOL. Dia gelakkan pin tudung bunga aku.

Alhamdulillah semua setel. Cuma yang sedih bila gambar aku jadi 'gede'. Aku tau la muka aku bam-bam kan. Huhu. Penat tau bersiap cantik-cantik. Hakikatnya gambar selfie takkan sama dengan gambar pasport. Gambar pasport tidak menipu.


Pasport baru yang muka boolat (yang penting ade pin bunga) VS Pasport lama yang muka bercolor

Lama VS Baru


Checklist untuk hampa semua yang nak buat pasport/renew:
  1. Tuan Badan
  2. IC/Surat Beranak
  3. Duit
  4. Pasport lama (Untuk renew)
Kalau google pejabat pasport Putrajaya, semua akan keluar pejabat lama kat Presint 15. Tempatnya dah pindah. Ni alamat pejabat baru:-

Pejabat Pasport Putrajaya
Pejabat Pasport di Aras 3,
Tower A, Bangunan Menara Ikhlas,
No.17, Persiaran Perdana, Presint 3,
62100 Putrajaya



Kalau nak park, boleh parking kat belakang bangunan tu. Jauh sikit la menapak tapi takde la jauh sangat. Free je pon. Parking tu banyak lopak, so hati-hati la bila memarkir kereta kat situ.

Itu saja untuk hari ini. Hati dah tak sabar nak pegi jenjalan. Tiket + hotel semua dah book. Semoga perjalanan nanti semuanya berjalan lancar.

Diharap info ini berguna untuk semua. Tu pon kalau ade yang baca. Haha.
Kbai.

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Contact Form